
Особливості вивчення англійської для школярів: програми, форми та методи
Зміст статті:
Сучасні батьки вкладають у своїх дітей неабиякі ресурси. Це стосується їх навчання та розвитку. Знання й навички відкривають перспективи у цьому житті. Англійська мова – одна з таких навичок. Чим відрізняється англійська мова для школярів від курсів для дорослих? Як правильно навчати дітей іноземній мові? Про це та не тільки – далі.
Програма курсів англійської для школярів та її особливості
Якщо говорити про шкільну програму, то її можна поділити на декілька частин:
- До 7-ми років. У цьому віці діти пізнають світ через рольові ігри. Вони моделюють стосунки між людьми та імітують поведінку дорослих. Цю особливість варто враховувати при навчанні дітей від 3-х до 7-ми років іноземній мові. Дошкільнята легко запам’ятовують дієслова і кольори, назви предметів і страв, тварин. Тому саме цим темам приділяється найбільша увага. У дітей ще погано розвинене абстрактне мислення. Тож у класі основна увага приділяється не тлумаченню граматичних правил, а роботі з певними структурами.
- Від 7-ми до 10-ти років. Діти 7–10 років мають широкий спектр розумових здібностей. Вони вміють робити висновки, міркувати, аналізувати теми та явища. Зважаючи на цю специфіку, будуються і програми для вивчення англійської мови (для дітей цього віку). Рольові ігри відходять на другий план, а на їхнє місце приходить серйозний навчальний процес. У школах зазвичай використовуються цікаві матеріали для вивчення англійської мови, що дозволяє контролювати увагу школярів. Учитель перевіряє, чи кожен учень розуміє зміст пропонованих завдань, як він їх розв’язує. Такі курси також передбачають створення спеціальних умов, які сприяють концентрації уваги та легкому вивченню англійської мови. У початковій школі довільна пам’ять слабка, й швидше за все засвоюється інформація, яка викликала емоційні відгуки. Тому саме на цьому й робиться акцент при навчанні мові.
- Після 10-ти років. Якщо навчання англійській мові для підлітків відбувається за ефективним планом і є вміло організованим, розбавлене активним доповненням різноманітних інтерактивних методів і прийомів, то незалежно від рівня підлітків у вивченні англійської не виникне труднощів. Веселий структурований процес навчання гарантує швидкий успіх для тих, хто вивчає мову з нуля, а також для тих, хто вже активно використовує розмовну англійську. Методика вивчення англійської мови для підлітків повинна враховувати соціальні потреби дітей. Тобто, такі курси можуть включати спеціальні вузькотематичні роботи, форми і методи навчання, а також сучасні форми: фільми, музику, пісні, блоги.
Роль інтерактивного навчання англійської для школярів
У дитинстві концентрація уваги обмежена. Діти не можуть робити одну й ту саму дію протягом тривалого часу. Інтерактивний спосіб проведення занять з англійської мови дозволяє постійно змінювати вид діяльності. Сучасні школи іноземних мов формують уміння та навички іншомовного спілкування з використанням двох “китів”:
- інтерактивних завдань;
- комунікативної методики.
Як інтерактивні завдання, так і комунікативна методика дозволяють відійти від нужної теорії на користь практики. При цьому ніхто не нехтує правильністю та чистотою мовлення. Навпаки: у практиці життя дитина вчиться максимально корректно застосовувати те, що вона вивчає (слова, граматику, структури мовлення).
Курси англійської для школярів онлайн
Якщо ми говоримо про школярів, то тут треба постійно тримати в голові один момент. Уявіть, що вам десь 12 років. І вам “згодовують” купу матеріалу, більшість з якого не має для вас ніякого практичного сенсу. Ви втомлені. Вам хочеться відпочити. Якщо у таких умовах намагатися насильно змушувати дитину вчити англійську з усіма формами нудної роботи типу правил, то ви навряд чи досягнете успіху.
Діти потребують уваги та серйозного ставлення. Їм треба розуміти, навіщо вони вчать мову. Так, ви можете запропонувати їм з самого початку вибрати правильну мету занять. А щоб їм не було нудно, використовувати ігрові та інтерактивні форми.
Ось на таких принципах тримається сьогодні навчання англійської мови для школярів:
- Використання інтерактивних вправ. Інтерактивні завдання – це важлива частина особистісно орієнтованого принципу навчання, серед яких найбільш продуктивними варіантами є граматичний диктант, дидактичні ігри, ментальні карти.
- Правильна постановка цілей. Існують різні форми та способи роботи, які використовують педагоги для оптимізації навчального процесу, тому важливо відразу визначитися з метою: наприклад, досягти рівня Intermediate, скласти IELTS чи вступити до місцевого ВНЗ.
Особливості використання онлайн-платформи
У нашій школі ми враховуємо два “кити” вивчення іноземної мови, про які писалося вище: інтерактивність та комунікативну методику. Однак, як це забезпечується у реаліях навчального процесу?
Крім класичних підручників, ми використовуємо власну онлайн-платформу, яка забезпечує учням розвиток усіх необхідних навичок: говоріння (speaking), слухання (listening), читання (reading) та письмо (writing). Крім того, всю активність школяра на платформі бачить вчитель, який не лише залишає там завдання, контролює статистику та прогрес учня, але й дає фідбек – зворотній зв’язок.
Використання платформи дозволяє студентам чути, як розмовляють носії мови, проходити аудіювання, покращувати граматичні навички та розширювати словниковий запас. Серед плюсів платформи можна виділити наступні:
- можливість займатися з будь-якої точки світу;
- відсутність обмежень за часом занять;
- доступ до підручників онлайн;
- відслідковування свого прогресу;
- отримання домашніх завдань;
- перевірка знань за допомогою онлайн тестів.
Роль батьків у підтримці дітей у вивченні англійської мови
Деякі батьки вважають, що діти мають самі обирати те, що вони хочуть, самостійно контролювати свою діяльність та нести повну відповідальність. Це, звісно, класно. Але давайте подивимося з іншого боку: школярі – це люди з обмеженим досвідом. Інколи вони не використовують купу можливостей, які, як вважають дорослі, вони мають, з однієї простої причини: вони не знають про ці можливості.
Що мають робити у такому разі батьки? По-перше, їм варто направити свою дитину. Показати їй опції, які є у доступі. По-друге, батьки мають нести відповідальність за навчання разом із дітьми. В ідеалі – вчити англійську мову разом. Дітям потрібна спільнота, де вони будуть відчувати сенс того, що вони роблять, а також отримувати мотивація до вивчення англійської мови.
Тож, тепер ми бачимо, що вивчення англійської мови школярами та дітьми має свої особливості. Дуже важливо, щоб учень розумів свою мету: навіщо вивчати мову, що це дає? Крім того, батьки не мають кидати своїх напризволяще у процесі навчання. Але й не мають бути їх “тюремниками”. Тобто, ідеальний варіант – це вчитися разом, створювати активну спільноту та атмосферу мотивації до вивчення англійської мови.